BMW presenteert nieuwe toepassingen laserlicht

BMW laat in Las Vegas zien wat er allemaal mogelijk is op het gebied van verlichting. Laserlampen, OLEDs en nieuwe functies...

M4 Concept Iconic Lights

Steeds meer autofabrikanten presenteren nieuwe technieken op de Consumer Electronics Show in Las Vegas. Zo ook BMW, dat de BMW M4 Concept Iconic Lights mee heeft genomen. Met de auto willen de Duitsers laten zien hoe laserlampen eruit kunnen komen te zien in de toekomst. De bekende dubbele koplampen krijgen een blauw randje, om aan te geven dat ze uitgerust zijn met lasers.

De achterlichten van de concept car bestaan uit OLEDs. Waar LED lampen werken met lichtpuntjes, wordt bij OLEDs de hele oppervlakte verlicht. Niet alleen een punt dus. De achterlichten van de Concept Iconic Lights zijn driedimensionaal, iets dat met normale LEDs ook moeilijk te bereiken is.

Méér dan bochtverlichting

BMW werkt ook aan technieken om de lasers voor méér te gebruiken dan alleen groot licht. Veel auto’s zijn nu al uitgerust met bochtverlichting. Zodra je aan het stuur draait, zet de auto een extra lamp aan (bijvoorbeeld een mistlamp), of worden de koplampen gedraaid. Nu werkt het dus eigenlijk pas op het laatste moment. BMW wil bestuurders in de toekomst al eerder een bocht in laten kijken. Door de verlichting te koppelen met het navigatiesysteem, weet de auto wanneer er een bocht aan komt en licht hij hem met de laserverlichting uit. Deze techniek is overigens niet nieuw. Audi presenteerde een vergelijkbare techniek al in 2013, maar dan met LEDs.

Niet verblinden

Om ervoor te zorgen dat tegenliggers niet verblind worden door de laserverlichting (hij schijnt tot maximaal 600 meter), wordt de weg in de gaten gehouden door het Selective Beam System, een systeem dat met camera’s tegenliggers kan registreren. Ziet hij een auto, dan schijnt hij eromheen. Ook dit is als techniek niet nieuw, maar wel in combinatie met laserlampen. De camera’s registreren ook voetgangers en dieren. Lopen deze bijvoorbeeld op of naast een donkere weg, dan worden ze door de laserverlichting uitgelicht. Dit werkt tot een afstand van maximaal 100 meter.

Het eerste model dat leverbaar moet worden met laserlicht is de BMW i8. Een auto met OLED achterlichten wordt volgens BMW ‘zeer binnenkort’ gepresenteerd.