Precies een jaar geleden kregen we bij Renault een kijkje in de keuken. Het merk deed een boekje open met allerlei innovaties, waaronder een aangepaste TCe90 voor de Twingo, een head-up display en stalen zuigers. Een deel van die innovaties zijn in 2014 geimplementeerd. Ook zagen we laatst al de bijzonder zuinige EOLAB. andaag kijkt Renault weer vooruit.
EV-techniek
In 2015 komt Renault met een in eigen huis ontwikkelde elektromotor op de markt. Met een vermogen van 108 pk en 200 Nm is hij in ieder geval ruim inzetbaar voor compacte modellen. Terwijl de EV-motor zelf 10% kleiner is dan voorheen, is de techniek eromheen (zoals de elektronica en Caméléon-lader) in één unit ondergebracht, waardoor 25% ruimte wordt bespaard. Vermoedelijk komt deze motor ook in de ZOE te liggen.
LPG-turbomotor
We kunnen volgend jaar ook uit kijken naar een nieuwe turbomotor die geschikt is voor het rijden op LPG. Hoewel details ontbreken, omarmen autogas met de ‘dual-fuel’ motor en beloven ze dat hij 10% minder uitstoot dan de vergelijkbare benzinevariant.
Dieselhybride
Op basis van de Renault Master Energy dCi 165 Twin Turbo heeft Renault een hybride prototype ontwikkeld. Het is een mild hybrid waarbij de elektromotor op de versnellingsbak gemonteerd is en de verbrandingsmotor ondersteunt door extra trekkracht te leveren. In een 48V-batterij wordt de energie die vrijkomt zodra de bestuurder het gas loslaat of remt direct opgeslagen. De versnellingsbakverhoudingen zijn ook langer dan gebruikelijk, waardoor de hybride-aandrijflijn extra efficiënt is. Al met al bedraagt de verbruikswinst op lange afstanden 10%.
Tweetakt dieseltje
Ondertussen onderzoekt Renault de levensvatbaarheid van een kleine tweecilinder tweetakt dieselmotor, bedoeld voor kleine bedrijfsvoertuigen. Dit motorconcept is algemeen in gebruik in grote containerschepen en levert een veel hoger rendement dan de viertakt dieselmotoren in personenauto’s: 50 tegenover amper 35%. De motor bevindt zich nog in de onderzoeksfase, maar feit is dat de motor de helft kleiner is dan een traditionele viercilinder 1,5 liter dieselmotor met dezelfde boring en slag.
Twizy met aanhanger
Tot slot hebben ze in Frankrijk een Twizy bij de kladden gegrepen. Het resultaat is de Twizy Delivery Concept, onderdeel van het VELUD-project (Elektrisch Voertuig voor Duurzame Stedelijke Logistiek). Dit heeft als doel om in Parijs een proef te starten waarbij volledig elektrisch aangedreven lichte bedrijfsauto’s worden ingezet om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. De Twizy Delivery Concept kan worden uitgerust met een aanhanger waarin vijftien flexibele laadboxen passen die – al naar gelang hun inhoud – maximaal één kubieke meter ruimte innemen.