Predictive navigation
Auto’s worden steeds slimmer. De eerste auto’s zonder bestuurder rijden al door en maken zelf beslissingen in het verkeer. Dat laatste wordt ook overgenomen door het navigatiesysteem bij Volkswagen. Het systeem heet Predictive navigation en doet precies wat de naam zegt: hij voorspelt welke route je gaat rijden. De eerste week moet het systeem leren welke routes je vaak rijdt. Ook stops bij de kindercrèche of de bakker zal hij daarin meenemen. Na die week van ‘inleren’ gaat hij routes voorstellen als je de auto start. Hij raadt ook andere routes aan, die beter zijn op basis van verkeer en voor elektrische auto’s gaat hij automatisch via een laadpaal als de route te lang is voor de range of kiest hij een route waar je meer mee kan opladen, bijvoorbeeld met heuvels. Voor dieselauto’s stelt hij ook routes voor waar je het roetfilter goed schoon kan rijden, zonder dat het extra tijd kost.
Media Control
Media Control is vooral goed voor achterbankpassagiers. Dus wij mochten plaatsnemen op de achterbank en gaan spelen met de tablets die er in de nieuwe universele houders zaten. Via wifi maken ze verbinding met de auto en met de nieuwe App Media Control wordt alle aanwezige media gescand en in de app gezet. En dat van alle apparaten die op die manier verbonden zijn. Vervolgens is bijvoorbeeld de film die op een iPad staat, te kijken op een Sony tablet. Alles werkt met elkaar samen en de auto wordt een soort van multimedia-hotspot. Vanaf de achterbank is overigens ook de muziek van de hele auto te overrulen. Dat zal niet lang duren voordat er ook een ‘slot’ op komt, net als voor de achterruiten.
Sound Journey
Een van de meest indrukwekkende demonstraties van de dag was Sound Journey. Nou vooruit, het praktisch nut is ver te zoeken, maar het is vooral leuk. Achter het stuur van een Volkswagen Polo BlueGT mochten we de nieuwe app uitproberen. Sound Journey is een soort van interactieve soundtrack voor je rit. Geef je flink gas, verandert de muziek. Stuur je zachtjes, dan ook. Op alle standen van stuur, rempedaal, koppeling reageert de muziek. Je kunt kiezen uit verschillende basistracks waarna je zelf muziek gaat maken. Volkswagen wil ermee nabootsen alsof je in een film zit, maar voor de betere stoplichtsprint kun je nog steeds beter AC/DC aanzetten. Als je trouwens heel tevreden bent over je soundtrack, kun je hem ook opslaan en daarna uploaden en delen op SoundCloud. Zo kunnen anderen ook van jouw soundtrack genieten.
App Connect
Dit jaar heeft Volkswagen MirrorLink uitgebracht in de Polo. Komend jaar gaat het App Connect heten. Daarmee komt een deel van de functionaliteit van het systeem ook naar Car Play van Apple en Android Auto van Google. Dat betekent dat er meer telefoons gekoppeld kunnen worden.
In de toekomst krijgen auto’s dus nog meer techniek aan boord en dit is alleen nog maar op het gebied van infotainment. Al met al waren we behoorlijk onder de indruk over hoe goed alles werkte, ook al waren het prototypes. De komende jaren moeten de meeste systemen die hierboven staan op de markt komen.