De XL1 is een plug-in hybride met een 0.8 liter TDI dieselmotor (48 pk) en een 27 pk sterke elektromotor. In combinatie met een zeer lichte bouw – de XL1 weegt nog geen 800 kilo dankzij gebruik van magnesium, polycarbonaat en koolstofvezel – is de kleine VW heel erg zuinig. Omdat de XL1 circa 50 kilometer volledig elektrisch kan rijden moet gemiddeld 1 op 111 mogelijk zijn. Deze score dankt de XL1 ook aan zijn gunstige Cw-waarde van 0,189, de laagste ter wereld. Geen wonder dat het staaltje aerodynamica met gemak 200 km/u zou kunnen halen. Volkswagen hanteert verstandigerwijs een begrensde topsnelheid van 160 km/u.
112.000 euro
Wereldwijd zijn 150 van de 200 voor klanten beschikbare XL1’s verkocht. In Nederland komt de prijs op 112.866 euro, waarbij de auto direct bij te fabriek in Dresden te koop is. Volkswagen bouwt de XL1 in vier verschillende kleuren. Zakelijke kopers gaan op pad met - jawel - 7% bijtelling.
Naar verwachting zijn vijf exemplaren beschikbaar voor Nederland. Chassisnummer 200, de laatste uit de serie, gaat naar zijn bedenker: Volkswagen-topman Ferdinand Piëch. Omdat de XL1 niet over conventionele buitenspiegels beschikt maar over e-Mirrors, moest Volkswagen voor straattoelating speciale toestemming bij de RDW vragen. De e-Mirrors zijn camera’s die het gebied achter de auto zichtbaar maken op twee displays.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review