Vierwielbesturing en nieuwe designtaal voor Audi prologue showauto

Nieuw design-DNA en technische noviteiten voor luxe show-Audi: vierwielbesturing, mild hybride en batterij touchscreens.

De in de wandelgangen genoemde A9 Concept ziet vandaag het licht als Audi prologue showauto. Het tweedeurs vlaggenschip (met 605 pk) markeert een nieuwe designtaal van Audi voor zowel in- als exterieur maar bevat ook technische noviteiten.

Natuurlijk is de ruim vijf meter lange tweedeurs coupé Audi prologue sportief, lichtgewicht en vierwielaangedreven. Veel belangrijker is waar het showmodel voor staat; een nieuw designtijdperk. Daarbij heeft het designteam zowel in- als exterieur opnieuw vormgegeven.

Bredere grille
Wat opvalt is de bredere familiegrille in de neus van de Audi prologue, terwijl het exemplaar ook lager is geplaatst. Brede en vlakke koplampen worden mogelijk gemaakt door de matrix-laser koplampen. Deurhendels zijn voor deze showauto verleden tijd omdat er nu sensoren in de buitenspiegels zijn geplaatst.

Een bijzonder detail is ook de tankopening in de C-stijl. Die kan worden verlaagd door middel van een druk op de knop. De LED-achterlichten beslaan de hele breedte van de auto. Bij het remmen ontstaat voor achterliggers een 3D-effect door het speciale glas: het remlicht lijkt op hen af te komen. De uitlaatpijpen zijn aan weerszijden gevat in een frame waarvan de vorm correspondeert met die van de achterlichten.

Boog van touchscreens
Voor het interieur is gekozen voor een luxe en lounge-achtige sfeer, met een boog van touchscreens voor bestuurder en passagier. Ook heeft het studiemodel de virtual cockpit zoals die in de TT debuteerde; de weergave zal door de toepassing van speciale spiegels verder aan diepte winnen. In de prologue wordt ook het kleurenschema aangepast aan de rijstijl – rood staat bijvoorbeeld voor sportief.

Meer beleving onderweg wordt verzorgd door het audiosysteem. Zodra dat is ingeschakeld komt de ‘soundspoiler’ tevoorschijn. Handig is verder de speciale butlerfunctie; inzittenden worden via hun smartphone herkend zodat stoel, stuur en klimaatbeheersing op basis van hun individuele voorkeur ingesteld. Ook slim: de hoofdsteunen op de achterbank gaan automatisch naar beneden als er geen passagiers achterin zitten.

605 pk sterke 4.0 TFSI
Niet in de laatste plaats is de Audi prologue nog krachtiger (en zelfs zuiniger) dan bestaande Audi-modellen. De 4.0 TFSI bi-turbo V8 uit de RS6 levert in de showauto 605 pk en maximaal 750 Nm, goed genoeg om de 1.980 kg wegende prologue in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u te laten sprinten. Quattro en vierwielbesturing garandeert lichtvoetigheid.

Mild hybrid
Het lagere verbruik van 8,6 l/100 km komt voor rekening van het nieuwe 48-volt elektrische subsysteem dat de prologue tot een mild-hybrid maakt. Bij het afremmen wordt via een speciale generator tot 12 kW teruggewonnen. Dit systeem komt ook beschikbaar voor productiemodellen.