Hyundai kiest voor de nieuwe i20 een 'Horizontal Design'. Feitelijk hebben zijn makers gewoon de veilige weg gekozen met een behoudend uiterlijk zonder poespas, nog meer dan de Santa Fe en i10. Leuk bedacht zijn de zwartgelakte stijlen van de achteruit. Zijn grotere lengte, breedte en wielbasis maakt de i20 er duidelijk weer iets ruimer op. Wie lang is en achterin wilt zitten moet niet een exemplaar treffen met panoramisch zonnedak, want dan wordt het krap.
Interieur
Het interieur is verzorgd ingericht met grote delen kunststof en lederlook stuur en versnellingspook. Een leuk stofje in de deuren is er niet bij maar zou wel wonderen doen. Gelukkig heeft Hyundai wel drie verschillende interieurtinten in het programma, waarbij het dashboard in antraciet, grijsblauw of cappuccinobruin wordt geleverd om de boel op te fleuren. Navigeren doen we met een smartphone die in een speciale houder op het dashboard geklikt is. Wie geen smartphone heeft is aangewezen op een 'TomTommetje' aan de voorruit.
Onderweg
De stoelen voorin geven voldoende steun maar zijn een tikkeltje hard. Dat geldt ook voor de ophanging van de i20; hij ligt weliswaar goed op de weg maar oneffenheden zoals drempels, richels en klinkers worden een tikkeltje straf doorgegeven. Verder valt op dat de 1.2 liter benzinemotor (84 pk) stil zijn werk doet. Zelfs met de motorkap open hoor je de viercilinder nauwelijks draaien. Hij moet in de heuvels van Andalusië wel aan de bak, maar op vlakke wegen - zoals in Nederland - zijn de prestaties in orde.
Na de zomer van 2015 heeft Hyundai turbomotoren op benzine in petto met 1.0 en 1.2 liter inhoud. Al eerder wordt ook de 1.1 CRDi diesel met 75 pk leverbaar. Alle motoren hebben een handgeschakelde versnellingsbak want de automaatvarianten zijn omwille van de CO2-uitstoot niet interessant voor Nederland.
Morgenmiddag de uitgebreide rij-impressie met meer details. Lees hier meer over de uitrusting en prijzen.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review