Eerste ronde: Smart Fortwo

Het eerste uurtje in de nieuwe smart fortwo

In juli zag de nieuwe Smart Fortwo samen met de nieuwe forfour het licht. Vandaag rijden we in Barcelona met de nieuwe tweezitter. Hoe is het eerste uurtje stadskarren bevallen?

Voordat we wegrijden voelt de nieuwe Smart Fortwo al een stuk ruimer. Is hij groter? Nee, maar wel 10 centimeter breder. Samen met nieuwe voorwielophanging komt dat ook de wegligging ten goede: de fortwo is veel minder zijwindgevoelig, terwijl de draaicirkel hilarisch klein is geworden.

De 0.9 liter turbomotor (90 pk) heeft er zin in en laat het neusje bij een sprintje een beetje omhoog komen. Hoewel er niets op de handgeschakelde vijfbak is aan te merken, is de vanaf begin 2015 leverbare DCT-automaat (meerprijs nog niet bekend) een comfortabele keuze voor in de stad. Smart is de software nog aan het tweaken om de bak nog sneller te laten reageren. Er is ook een 1.0 liter zonder turbo met 70 pk, naar verwachting de meest gekozen motorisatie.

Dat diverse kleine interieurelementen, maar ook de sleutel zo uit de schappen van Renault komen, kunnen we de auto vergeven. Smart moet het kleintje betaalbaar houden (vanaf 10.795 euro) en niet voor niets is deze derde generatie in samenwerking met de Fransen (Twingo!) ontwikkeld. De fun is er niet minder om.

Morgen gaan we rijden met de nieuwe vierzits forfour, de Smart die in Nederland wel eens de verkopen kan gaan stuwen. Woensdag volgt de uitgebreide rijtest. 

Meer lezen over de nieuwe Smart? Klik dan hier!

Update: lees hier de volledige rijtest.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.