Omdat we weten dat de huidige Optima net is vernieuwd maar de nieuwe generatie Optima onderweg is, wordt direct duidelijk dat de Optima T-Hybrid an sich niet in productie gaat. Lees alsnog gerust verder, want het nieuws dat we onderhuids vinden, is zeer interessant.
Mild hybrid
Kia heeft van de Optima een mild hybride gemaakt, gebaseerd op de dieselversie met 1.7 CRDi motor. Waar de huidige Optima Hybrid een elektromotor op conventionele wijze met benzinemotor combineert, is de Optima T-Hybrid uitgerust met een kleine elektromotor, gevoed door een 48V-batterij. Deze accu is van het type lood-koolstofvezel, waardoor ze niet actief gekoeld hoeven te worden en beter te recyclen zijn. Ook neemt de techniek minder ruimte in. Dit recept - begin dit jaar als display opgesteld op de Autosalon van Genève - stelt de Optima T-Hybrid in staat om volledig elektrisch te kunnen rijden bij lage snelheden of bij constante snelheid. De accu wordt opgeladen bij afremmen.
Elektrische turbo
Los van deze elektrische hulp heeft het studiemodel nog een innovatie in zijn mars, een elektrische geassisteerde turbo. Hierdoor komt de turbo sneller op stoom en geeft de dieselmotor meer kracht bij lagere toerentallen en dus meer souplesse. Cijfers heeft Kia nog niet paraat, maar de techneuten mikken op 15-20% betere prestaties.
Deze relatief nieuwe techniek zagen we onlangs ook bij Audi voorbij komen. Reken maar dat de Koreanen in de toekomst hier wel brood in zien, al dan niet om te beginnen in de nieuwe Optima. Die ook als plug-in hybride en als stationwagon op de markt komt. Los van de hybridetechniek kunnen we ook nog compacte turbomotoren verwachten in het Kia-gamma. Er leiden meer wegen naar Rome….
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review