Volgens de Mini-importeur opent de vijfdeurs vooral de toegang tot de leasemarkt, waar driedeurs automobielen taboe zijn. Maar ook voor veel particulieren zijn de twee extra portieren interessant, want al bieden ze een weinig riante toegang en is de beenruimte achterin minder toegenomen dan de groei in totale lengte doet vermoeden, voor de schappelijke meerprijs wordt de praktische bruikbaarheid wel een stuk vergroot. Al was het maar door het grotere gemak om boodschappen op de achterbank te deponeren.
Kinderzitjes
De smalle achterportiertjes noden ook niet echt om kinderzitjes op de achterbank te monteren, ook al biedt dat meubel volgens Mini zelf goed plaats aan drie personen. Wat de middelste zitplaats betreft is dat wat érg optimistisch, maar de twee flankerende zijn goed gevormd en bieden prettige steun – al halen ze het niet bij de twee tegenwoordig voortreffelijke stoelen voorin.
Want waar de totale lengte 161 millimeter is toegenomen, groeide de voor de binnenruimte bepalende wielbasis met niet meer dan 72 mm en die komt niet geheel ten goede aan de beenruimte achterin. Het hoogteverschil van 11 mm resulteert in een met 15 mm toegenomen hoofdruimte. De in de autowereld gebruikelijke vraag of je goed ‘achter jezelf’ kunt zitten wordt in mijn geval (1,80 m lang) nèt positief beantwoord. Maar a.u.b. niet voor een langere rit.
Bagageruimte
Wel zet de groei van de bagageruimte zoden aan de dijk, want die werd, met de achterbank omhoog, vergroot tot 278 liter. Dat is een winst van 67 liter – maar hij blijft nog altijd kleiner dan die van bijvoorbeeld een Fiesta. De gemakkelijker toegang voor shopping bags tot de achterbank zal dan ook bij vele gebruik(st)ers gretig worden benut.
De twee extra deuren en de toegenomen lengte en hoogte zijn de enige verschillen met de driedeurs Mini. De vijfdeurs is in dezelfde uitvoeringen (Cooper en Cooper S) leverbaar en eveneens met diesels. Daar komt gelijk met de driedeurs een nieuwe versie bij, de Cooper SD die geen driecilinder heeft, maar een vierpitter tweeliter met 170 pk en 360 Nm koppel. Standaard zijn werkelijk voortreffelijke zesbakken, maar we konden vandaag ook ruim een eveneens zestraps Steptronic automaat aan de tand voelen en die beviel opperbest. Ook deze heeft drie standen: ‘green’ normaal en sport, waarbij de spaarstand zeker de Cooper absoluut niet sloom maakt en het dan actieve stop/start-systeem is ook allerminst traag in het aanslaan.
Superleggera
Een verrassing tijdens een tussenstop in de testroute bij de zéér groots opgezette nieuwe Amsterdamse vestiging van BMW en Mini (langs de ringweg A10 op zo’n honderd meter zuidelijk van de oude dealervestiging, waar Citroën nu intrekt) was het concept Mini Superleggera Vision van de Italiaanse carrosseriebouwer Touring Superleggera. Dit érg leuke autootje debuteerde in mei dit jaar al tijdens het concours d ‘élégance van Villa d’Este en zal voor het grote publiek volgende week zijn opwachting maken op de Mondial de l‘Automobile te Parijs. We kunnen er op rekenen dat veel stilistische details van deze roadster terug te vinden zullen zijn in toekomstige Mini’s. Dat wordt leuk.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review