Studiemodel Citroën C4 Cactus Airflow 2L is zuinigheidswonder

De Autosalon van Parijs is nog een super zuinig studiemodel rijker; de C4 Cactus Airflow 2L. Net als het high-tech hoogstandje van Peugeot is de auto lichter en aerodynamischer dan gebruikelijk. Het verbruik bedraagt dankzij Hybrid Air 2l/100km.

Citroën heeft met de C4 Cactus al een zuinige en relatief lichte auto op de markt gebracht. De Concept C4 Cactus Airflow 2L gaat nog een stap verder met een verbruik van 2l/100km. De Fransen hebben gesleuteld aan de aerodynamica met spoilers en elektrisch bediende luchtinlaten. Deze ingrepen zijn op het studiemodel oranje gemarkeerd. Winst? Twintig procent!

Zijn makers wisten ook het gewicht met 100 kg te verlagen tot 865 kg dankzij intensief gebruik van kunststof, koolstofvezel en aluminium. Hierbij is bijvoorbeeld het glazen panoramadak vervangen door een transparant exemplaar van polycarbonaat. Zelfs de handige Airbumps zijn nu van koolstofvezel uitgevoerd. Bovendien rolt het studiemodel op speciale 155/70/19 banden met lage rolweerstand en zien we LED-verlichting voor en achter.

Hybrid Air
Spraakmakend is – net als bij de equivalent van Peugeot – de Hybrid Air techniek. Dit systeem werd door PSA in januari 2013 gepresenteerd op de Citroën C3. De techniek is gebaseerd op de combinatie van een aantal factoren en beproefde technologieën: de 3 cilinder benzinemotor PureTech, energieopslag in de vorm van perslucht, een unit bestaande uit twee motoren-hydraulische pompen en een automatische transmissie.

Bij de concept C4 Cactus Airflow 2L zijn de twee kunststof reservoirs met perslucht achterin de auto geplaatst. De techniek werkt in drie standen. Stand Air (zero emission) waarin de persluchtmotor de functie van de verbrandingsmotor overneemt, stand Benzine waarin alleen de verbrandingsmotor draait, stand Gecombineerd waarin het vermogen van de verbrandingsmotor en het vermogen van de persluchtmotor worden gecombineerd. Tezamen zorgt de aandrijflijn voor 30% brandstofbesparing terwijl de prestaties van de sterkere PureTech 110 worden benaderd.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.