Historische Grand Prix, het leukste automuseum van ons land

Races in vele klassen, demonstraties met beroemde bolides én de Parade door Zandvoort bij de Historic Grand Prix.

De Historische Grand Prix is het leukste autosportevenement in ons land, sinds we de echte F1 Grand Prix zijn kwijtgeraakt. Komend weekeinde beleven we er, op en rond het Circuit van Zandvoort, de derde editie van, met nóg meer races en demonstraties dan de vorige keren.

Niet alleen zijn er vrijdag, zaterdag en zondag ‘op’ Zandvoort geweldige races in vele klassen en jaargangen, allerlei beroemdheden uit de (Nederlandse) autosport zullen er hun opwachting maken, zoals Indy 500-winnaar Arie Luyendijk, de Le Mans-winnaars en ex-F1-coureurs Gijs van Lennep en Jan Lammers, Tom Coronel en Michel Bleekemolen. Op alle drie de dagen zullen zij, met een stoet aan collega’s, maar ook met fameuze Nederlandse auto-designers als Harm Lagaay van Porsche en de huidige BMW-designchef Adrian van Hooydonk, handtekeningensessies houden in de grote tent van de mede-organiserende HARC, de Historische Auto Ren Club. Zie voor het programma: www.harc.nl en www.historicgrandprix.nl

Parade
Een van de hoogtepunten van het historische raceweekeinde is ook nu weer de parade van een boel van de deelnemende auto’s door het centrum van Zandvoort, die zaterdagvond om half acht begint. Net als in de paddock zijn de glorieuze bolides er aanraakbaar dichtbij.

De historische races, zo bleek de eerste twee edities, zijn allerminst saaie optochten waarbij de coureur ten koste van alles willen voorkomen dat hun kostbare materiaal ook maar een krasje oploopt. Diverse wedstrijden tellen mee voor verscheidenen nationale en internationale kampioenschappen, waaronder het hoofd-evenement, de FIA Masters voor Formule-1 auto’s uit de jaren 1966-’85.

75 jaar
Dat jaar, 1985, werd ook de laatste van de in totaal dertig Grand Prix’ op het duinencircuit gehouden en het deze maand precies 75 jaar geleden dat er de allereerste race gereden werd. Dit weekeinde komen er raceauto’s, maar ook motoren en karts in actie uit die gehele periode, de ‘Gouden Eeuw’ van de Nederlandse autosport.

Naast deelname aan de diverse races, zullen er ook demonstratierondjes worden gereden met enkele beroemde raceauto’s, waaronder een McLaren van James Hunt, een Lotus van Ronnie Peterson met Arie Luyendijk aan het stuur, een Tyrell waarmee Michele Alboreto hier ooit zesde werd én de Ensign N180 van Jan Lammers, die hij net als vorig jaar weer zelf zal besturen.

Aan de race voor GP-auto’s van vóór 1966 zullen ook Indy- en F2-auto’s meedoen, terwijl om te zien een van de leukste wedstrijden is die voor de piepkleine 500cc Formule-3 autootjes, waaraan onder meer een exemplaar van Stirling Moss zal deelnemen.

Toerwagens
Het boordevolle programma omvat verder races voor toerwagens in vele klassen en van talloze jaargangen, met als een van de hoogtepunten de race voor het Dantuma NK voor toerwagens uit 1966-’81. Een van de deelnemers is Adrian van Hooydonk in een BMW 2002 Tii. Hij rijdt ook mee in de race van de “Gentlemen Drivers’, waar we ook Sauber-testrijder Giedo van der Garde aantreffen, die een AC Cobra deelt met Tom Coronel.

Brabham
Nóg een hoogtepunt: David Brabham, voormalig Formule-1-coureur, herdenkt tijdens de Historische Grand Prix zijn vader, de in mei overleden Sir Jack Brabham, drievoudig wereldkampioen Formule-1 en tweemaal winnaar van de Grand Prix van Nederland, met een demo met een Brabham BT24 uit 1967.

Jammer alleen is dat F-1-fans zondag het dilemma hebben naar Zandvoort te komen of naar het Rotterdam City Racing te gaan, waar het wonderkind Max Verstappen voor het eerst in een F-1 van Toro Rosso, het ‘schoolteam’ van Red Bull Racing, te zien zal zijn. Max heeft de toekomst, de Historische Grand Prix doet het verleden herleven. Het is het leukste en levendigste  automuseum van Nederland.