Naarmate de openingsdag (4 oktober) nadert begint het totaaloverzicht van de Mondial compleet te worden. Deze vijfde update vult de laatste gaatjes en veel meer écht nieuws verwachten we niet. En zoals er al eerder voorspelden, staan er toch weer wat prototypes die nooit en te nimmer gerealiseerd zullen worden, maar wel een idee geven van de lijnen waarlangs de desbetreffende fabriek de toekomstige producten vorm gaat geven.
Frankrijk We beginnen met de Franse merken, waarvan je mag verwachten dat die op hun thuistentoonstelling flink in de bus zullen blazen. Eerlijk gezegd valt dat een beetje tegen, wat naast het al bekende echte nieuws komt het vooral neer op van die stilistische vingeroefeningen.
Renault heeft in die categorie de Eolab, een hybride die 1 op 100 zou kunnen rijden. Echte toekomstmuziek, maar het merk steelt de show met de Renault Sport R.S. 01, een spectaculaire raceauto naar ontwerp van de Nederlander Laurens van den Acker, waarmee volgend jaar wordt deelgenomen in de World Series by Renault. De bolide heeft een 600-pk 3,8-l NISMO V-6 en weegt slechts 1.100 kg. Verder presenteert het grootste Franse merk in ieder geval hun nieuwe Espace, die wat minder een pure MPV wordt, maar eerder gezien moet worden als een cross-over tussen zo’n Multi Purpose Vehicle (waarvan de Espace de oervader was) en een SUV. Hij staat op hetzelfde platform als de Qashqai en de X-Trail van zustermerk Nissan. Verder lanceert het voormalige staatsbedrijf nu officieel het merk Initiale Paris, dat gezien kan worden als de gold card van her concern, zoals DS dat nu bij Citroën is en bijvoorbeeld Lexus bij Toyota. Maar het verschil is dat bij die anderen de luxe-tak eigen modellen heeft, terwijl de Renaults met het etiket Initiale Paris luxe-versies worden van bestaande typen. Een voorproefje was vorig jaar als ‘op’ Frankfort te zien in de vorm van een concept-Espace. Die komt er nu ook, op basis van de nieuwe Espace, maar het spits wordt afgebeten door de Clio Initiale Paris. Roemeense dochter Dacia toont een leuke uitvoering van de Dokker, die Stepway heet.
Ook Peugeot heeft zo’n weinig realistische blikvanger, de Quartz, een soort super-SUV op basis van de 308. De in het vooruitzicht gestelde krachtbron moet over 500 pk beschikken, dus dat is echt dromen. Peugeot heeft het drukker met de herstructurering van het merk. In ieder geval staat op de Mondial facelift van de 508 en een jubileumversie van de 208 GTi. Om nog wat extra aandacht te trekken staat op de stand nóg een spectaculair prototype: een nieuwe editie van de vijfpersoons Exalt, die nu in blank staal is uitgevoerd, met accenten van diverse materialen. Deze hybride heeft een interieur waarin ‘Newspaper Wood’ overheerst. De unieke hybrid-air techniek, waarbij de verbrandingsmotor wordt geassisteerd door aandrijving met samengeperste lucht, is eigenlijk het belangrijkste nieuw bij PSA.
Zuster Citroën gebruikt de Mondial vooral om het nieuw gecreëerde submerk DS te presenteren. Dat doen ze vooral met het al ruim vóór de Mondial onthulde Divine DS Concept, waarmee ze de trend voor de komende DS-modellen uitstippelen. Het studiemodel legt de nadruk op de talloze mogelijkheden om vooral het interieur te personifiëren, want dat is dé eigenschap van het submerk DS. Het aardige is dat zo’n interieur ook achteraf te veranderen is en dat de transformatie, bij een dealer, in een kwartiertje bekeken is. De Divine DS is een compacte vierdeurs (4,21 m lang) en heeft allerlei designdetails die we in toekomstige DS’en terug zullen vinden. De C4 Cactus Airflow2 heeft de hybrid-air-techniek van Peugeot en belooft een verbruik van 2l/1—km. Hij oogt spectaculair. Tenslotte toont Citroën een al verwachte kleine facelift van de DS3 en de DS3 Cabrio.
Duitsland Bij de oosterburen valt nu al heel wat meer te melden: Audi toont facelifts voor zowel de A6 (en S6 en Avant) als de A7, die als gebruikelijk zo miniem zijn dat je twee keer moet kijken om te zien wat er is veranderd (vooral de neuspartij). Belangwekkender zijn de nieuwe motoren voor beide modellen. Waarschijnlijk maakt ook de nieuwe TT Roadster zijn opwachting. De splinternieuwe Q7 staat er nog NIET.
Om in het concern te blijven: Volkswagen vertoont, eindelijk, de nieuwe Passat, die al eind november bij de dealer zal staan. Voor het eerst maakt ook de Passat gebruik van het zo ruim toepasbare MBQ-platform, hetgeen in ieder geval een aardige gewichtsbesparing op zal leveren. Verder maken de nieuwe Touareg en de Polo GTI hun tentoonstellingsdebuut.
Van de buitenlandse VW-dochters Seat en Skoda hebben de Tsjechen het belangrijkste nieuws, namelijk de geheel nieuwe Fabia. Nieuw platform, nieuwe koets én nieuwe motoren. De Spanjaarden zetten in Parijs waarschijnlijk de Leon ST X-Perience neer, een stoere versie van de Leon ST. Hij komt in het najaar naar ons land.
De sportieve tak van de familie is aanwezig met de al vermelde facelift van de Porsche Cayenne, die meer op de kleinere Macan is gaan lijken. De plug-in hybride Cayenne krijgt bij ons 14% bijtelling.
Het volgende Duitse concern, BMW, bewaart zijn echte nieuws vrijwel nooit voor tentoonstellingen en de vernieuwde X6 is dan ook al lang geen geheim meer. Wel laten ze de 2-serie Cabriolet in Parijs debuteren. WE berichtten er al over. Dochter Mini heeft de, ook al lang aangekondigde, Mini vijfdeurs als tentoonstellingsnieuwtje. Hij is niet minder dan 16 cm langer dan de driedeurs.
Mercedes-Benz heeft de B-klasse een facelift gegeven, net als de CLS. Nieuw is de AMG GT, terwijl het afwachten is of de CLA Shooting Brake al in Parijs zal staan. Van dochter Smart zijn de nieuwe Fortwo en Forfour geen nieuws meer, maar wél tentoonstellingsprimeurs.
De Duitse dochters van de grote Amerikaanse concerns Ford en General Motors hebben echt nieuws: Ford heeft de al zo lang geleden vertoonde nieuwe Mondeo productierijp, toont verder de nieuwe S-Max en de gefacelifte C-Max én de hier al belichte facelift van de Focus: meer luxe, meer veiligheid, nieuwe motoren en een kakelverse middenconsole. De nieuwe Focus ST debuteert in Parijs. Tenslotte brengt voor het eerst de Edge naar Europa, een grotere SUV die in het programma boven de Kuga komt.
Nu de Adam niet het gehoopte succes vormt, heeft Opel de komst van een nieuwe Corsa bespoedigd en toont die in zijn ‘Adamkostuum’ op de Mondial. Technisch zijn de vernieuwingen minder aanzienlijk, maar deze vijfde generatie zal het langdurige succes van de Corsa zeker voortzetten. Belangrijk is de nieuwe éénliter turbomotor, die ook voor de Adam Rocks is weggelegd. Om de Adam een extra zetje te geven staat op de Mondial het nieuwe topmodel Adam S, dat extra sportiviteit biedt.
Rest Europa Wat hebben Europese merken verder aan nieuws? Fiat laat de lang verwachte 500X (lees: de cross-over) zien, technisch het tweelingbroertje van die leuke Jeep Renegade, die in Genève debuteerde.
Volvo toont de geheel nieuwe XC90, de eerste Zweed op het nieuw-ontwikkelde SPA-platform (Scalable Product Architecture), alweer een modulaire bodemplaat, net als Volkswagen en BMW die hebben. In de goede Volvo-traditie zit de nieuweling boordevol veiligheidssnufjes.
Hoewel Volvo helemaal in Chinees bezit is, noemen we het toch een Europees merk en dat geldt eveneens voor de in Indiase handen verkerende Britse merken Jaguar en Land Rover. Jaguar heeft een geheide publiekstrekker met de XE sedan, die volgend jaar een graantje mee gaat pikken in de klasse van C-Klasse en 3-serie. Land Rover toont een geheel nieuwe Discovery Sport, precies 25 jaar nadat de eerste luxe-terreinwagen met die naam werd gepresenteerd, eveneens te Parijs. Maar deze ‘Sport’ ís helemaal geen Discovery, maar de opvolger van de kleinere Freelander waarvan de naam uit de catalogus verdwijnt. Maar hij is zeker om te zien een stuk opgeknapt. En dan staat er ook de nieuwe Range Rover SVR, een door huis-tuner SVR ontwikkelde extra-sportieve uitvoering. De positie van dat Special Vehicle Operations is vergelijkbaar met AMG bij Mercedes-Benz, Quattro GmbH bij Audi, of M-Sport bij BMW. In dezelfde hoek verkeert de volgens ons meest begerenswaardige auto van de hele salon, de Aston Martin V12 Vantage S Roadster.
Japan Dan is de Europese koek in Parijs op en begeven we ons naar het Aziatische contin(g)ent. Eerst naar Japan. Honda toont de nieuwe Jazz, die pas volgend jaar hier op de markt komt, maar in Japan al doodleuk rondrijdt. Toch staat er ‘prototype’ op. En eindelijk is de al in diverse stadia van ontwikkeling vertoonde Civic Type R productierijp, maar het zal nog toch volgend jaar duren voordat-ie leverbaar zal zijn. Het merk brengt nu ook de elders ter wereld als Vezel bekende midi-MPV naar Europa, onder de hier al eerder gebruikte ‘naam’ HR-V.
Mazda heeft de nieuwe MX-5 al in hun eigen speciale paviljoen te Barcelona onthuld, maar zal in Parijs er veel bekijks mee trekken. Hij ziet er namelijk fántástisch uit en is ook nog eens een stuk lichter – en dus nog leuker om mee te rijden – geworden. Net als deze roadster is ook de nieuwe Mazda2 doordrongen van hun vooruitstrevende Sky-Active-techniek. Ook voor de kleine hatchback betekent dat gewichtsbesparing.
Nissan laat de nieuwe Pulsar in Parijs debuteren, na jaren hun Europese terugkeer in het felbevochten C-segment, zeg maar de ‘Golf-klasse’. We hebben er al mee gereden mee rijden en zijn verbaasd door de genereuze ruimte, voor mens en bagage. Hun luxe-tak Infiniti toont de gefacelifte Q70, die ook met viercilinders leverbaar wordt. Pas in 2015 écht te introduceren, zullen de Q30 en QX30, beide gebaseerd op het platform van de Mercedes-Benz A-Klasse wel al hun opwachting op de Mondial maken. De QX is een cross-over en beide modellen zullen in de Britse Nissan-vestiging te Sunderland worden gebouwd. Spectaculair is het studiemodel Q80 Inspiration. Het is een voorbode van een luxueuze vierpersoonscoupé in het topsegment.
Toyota heeft de Yaris naar de cosmetische chirurgen gebracht, maar een beauty zal het toch nooit worden. Dat geldt niet voor de nieuwe middenklasser met waterstofcel-aandrijving die ze in Parijs tonen om publieksreacties op te roepen. Hij moet volgend jaar in productie komen, eerst alleen voor de Japanse markt, en draagt voorlopig de prozaïsche naam Fuel Cell Sedan. Een blikvanger is de volstrekt irreële C-HR, een crossover in het C-segment. Luxe-tak Lexus pronkt met de nieuwe NX, waarvan de hybride NX300h al heel snel ook in ons land leverbaar is.
Suzuki laat van zich zien met de zuinige Celerio (die zich al heeft voorgesteld) en - helemaal vers - de nieuwe Vitara. Een eerste foto van die auto is hier al te vinden.
Korea Tenslotte Korea, waar sinds de terugtrekking uit Europa van Chevrolet (=Daewoo) alleen de merken van het Hyundai-concern over zijn (tjee, nu vergeten we SsangYong toch, bijna). Hyundai zelf heeft van de nieuwe i20 al foto’s gedistribueerd en daarop zien we dat hun ontwerpstudio in Opel-stad Rüsselsheim aardig werk heeft verricht. Dochter Kia heeft in Parijs de geheel nieuwe Sorento om trots op te zijn. Niet meteen naar de Kia-dealer hollen, want het wordt half 2015 voordat hij hier te koop zal zijn. Eerder van de partij zijn de Rio facelift en Venga facelift.
Dit is de niet-meer-zo-voorlopige lijst van nieuwtjes die we op de Mondial te Parijs kunnen verwachten Maar we sluiten verdere tussentijdse updates niet uit.