Het gehele weekeinde staat in het teken van vroeger. Op de weg naar het circuit toe, kom je in de wijde omgeving de bijzondere auto’s al tegen. Vaak zijn het de deelnemers op weg naar het circuit, uiteraard, maar ook duizenden bezoekers die hun mooiste auto uit de kast halen om daarmee de rit naar de flink heuvelachtige Nürburgring te ondernemen. Eigenlijk hoef je niet eens een kaartje te kopen om al van het gratis Concours d’Elégance aan de overkant van de weg te genieten. Daar bivakkeren de autoclubs en de eenzame liefhebbers, van alle bijzondere automerken, daar is het al gezellig. Maar die lokroep van de woest brullende motoren achter je hè? Daar wil je snel heen en je koopt dus toch maar snel een kaartje voor het terrein of voor een van de vele tribunes.
De AvD Oldtimer Grand Prix (AvD staat voor ‘Automobilclub von Deutschland’) heeft een zeer gevarieerd programma waar een belangrijk deel van de autohistorie in voor komt. Voor iedereen is er wel wat te genieten, als je tenminste van historische raceauto’s tot 1960 houdt. Daar vind je de Bugatti’s, de Maserati’s, de Ferrari’s, de Coopers, de bijzondere ERA en nog veel meer. Ook de Formule 3 van 1964 tot 1984 is leuk om te zien, maar minder spectaculair.
Spektakel krijg je volop bij de Deutsche Rennmeisterschaft waar de overheerlijke uitlaatgeluiden van hordes BMW’s M1 Procar, De Tomaso’s, Corvettes, Ferrari’s, Porsches RSR en wat heb je nog meer, je oren tot diep in de gehoorgang vullen. Nog niet genoeg gehad? Wat denk je dan van het Historische Formule I Kampioenschap: de Brabhams, Williams, Arrows, March, Lotus, een enkele Hesketh, natuurlijk een Surtees en nog een Ensign en een Alfa Romeo 179, maken de snelle baan op een heerlijke manier onveilig. En denk maar niet dat ze voorzichtig met hun materiaal omspringen. Ja, in zekere zin misschien wel, maar ze kwam om te racen, de heren (en een enkele dame!) en dat laten ze goed zien en nog beter horen. Ga er maar eens heen, volgend jaar in augustus is er weer zo’n festijn.