Uitgebreide motorenkeuze nieuwe Volvo XC90

Vandaag heeft Volvo de eerste details over de aandrijving van de nieuwe XC90 vrijgegeven. Het motorpalet van de nieuwe SUV die in mei 2015 bij de dealer staat krijgt een XC90 T8 plug-in hybride aan te top. Met 400 pk, 640 Nm en 14% bijtelling! Diesels zijn er uiteraard ook.

De nieuwe Volvo XC90 heeft altijd een viercilindermotor uit de DRIVE-E motorfamilie voorin liggen. Afhankelijk van de motorisatie wordt deze geassisteerd door elektrokracht. Aan de top staat de XC90 T8 plug-in hybride, die de 320 pk sterke tweeliter T6 turbo- en compressormotor als basis heeft. De elektromotor drijft altijd de achterwielen aan waardoor de XC90 dan vierwielaangedreven is. Met een druk op de knop kan de zevenzits SUV ook volledig elektrisch rijden, zo’n veertig kilometer lang. De gemiddelde CO2-uitstoot bedraagt 60 g/km. Daarmee komt de XC90 T8 in aanmerking voor 14% bijtelling. De XC90 T6 doet het zonder elektromotor en heeft 320 pk en 400 Nm. Een trede lager staat de 254 pk sterke tweeliter turbomotor als XC90 T5.

Liever een dieselmotor? Volvo gaat de XC90 leveren met een dubbel geblazen D5 AWD, goed voor 225 pk en 470 Nm. Hierbij mikken de Zweden op een verbruik van rond de zes liter. De D4-variant komt met voorwielaandrijving tot 190 pk en 400 Nm en scoort vijf liter dieselconsumptie. Over de komst van een XC90 D6 dieselhybride zoals de V60 Plug-in Hybrid dat is, is niets bekend gemaakt.

De nieuwe Volvo XC90 wordt in augustus gepresenteerd. Daarna maakt hij zijn live-debuut voor het grote publiek op de Autosalon van Parijs. In april 2015 staan de eerste exemplaren in de Nederlandse showrooms. Vanaf mei kunnen de eerste klanten met hun nieuwe XC90 naar huis.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.