Sinds 2007 voert Ford de Ford Edge op de Amerikaanse markt. Begin volgend jaar is het de beurt aan de nieuwe generatie. Na de introductie in de Verenigde Staten begin 2015, zijn wij in de zomer aan de beurt. De line-up van Ford SUV’s in Europa is dan compleet. Het productiemodel lijkt sprekend op de in 2013 gepresenteerde Ford Edge Concept; slechts aan kleine wijzigingen zoals de grille in de voorbumper zien we het verschil. In de Sport-uitvoering is de carrosserie uitgedost met donkergrijze accenten en wordt ook visueel meer nadruk gelegd op de uitlaatsierstukken.
Groot en klein
Wat opvalt is dat de Edge met z’n 4,81 meter vrijwel net zo lang is als een Touareg, maar kleiner oogt. Net als de eerste generatie loopt de achterzijde vrij schuin af, wat de Edge een sportieve lijn geeft. Ford doet dit bewust om onderscheid te creëren tussen de vijfpersoons Edge en de zevenzits Explorer, die reeds in Amerika leverbaar is (en daar ook blijft). Verder heeft de Edge typisch Amerikaanse trekjes zoals gepolijst lichtmetaal en een LED-strip die in verbinding staat met de achterlichtunits. Zo kun je de Edge al van een aardig afstandje makkelijk herkennen. Opmerkelijk zijn de verschillende neuzen van de Ford SUV-range in Europa; zowel de EcoSport, Kuga als Edge hebben een compleet eigen gezicht. Ford ziet dat niet als een probleem omdat elke auto een andere groep klanten aanspreekt. Ook is de Edge de nieuwste van het stel en kan de Kuga facelift (komst overigens nog niet bekend) daar nog verandering in brengen.
In het interieur van de Edge wordt ook snel duidelijk dat we hier met de nieuwste Ford te maken hebben; het dashboard heeft een strakkere look-and-feel en het instrumentarium is deels digitaal, tegelijkertijd uitgerust met een centrale snelheidsmeter. Het is verder prima afgewerkt, maar het steekt niet boven de andere Ford-modellen uit. Dat kan uiteraard met de komst van een Edge ‘Vignale’ anders zijn, maar dat die luxe uitvoering komt is niet bevestigd. Mede dankzij zijn lengte is er aan leefruimte geen gebrek. Sterker nog, in schouder- en beenruimte overtreft hij vele concurrenten, zelfs de grotere Audi Q7. De bagageruimte bedraagt maximaal 1788 liter. Inladen maar!
Active Noise Cancellation
Waardevolle noviteiten voor de Edge zijn een 180 graden Front Split View Camera in de neus, waarmee je als bestuurder om de hoek kan kijken bij het uitrijden van een (onoverzichtelijke) inrit. Ook nieuw is Adaptive Noise Cancellation om het geluidsniveau in het interieur te onderdrukken met 'tegengeluid'. De nieuwe S-MAX en Galaxy die begin 2015 worden onthuld, zullen ook met dat systeem zijn uitgerust. Een slimme zet van Ford om (geld) te besparen op geluidsisolatie en kilo’s op de weegschaal. De Ford Edge debuteert ook met de onlangs aangekondigde Adaptive Steering. Ondanks dat we meestal maar weinig te mopperen hebben op het rijgedrag van Ford-modellen, zijn we heel benieuwd naar de toegevoegde waarde van het systeem. Interessant is daarnaast Advanced Parking Assist waarmee niet alleen automatisch parallel, maar ook achteruit in en uit te parkeren is. Tot slot kan de nieuwe Edge trots de weg op met gordelairbags voor de achterpassagiers. Bij een aanrijding blazen deze zich automatisch op zodat de druk op de borst van de inzittenden wordt beperkt.
Twee nieuwe diesels
Onder de motorkap krijgen we nog twee primeurs voor onze kiezen. Ford rust de Edge in Europa voorlopig alleen uit met een dieselmotor. Wil je handgeschakeld voor de dag komen, dan is er de 2.0 TDCi met 180 pk en 400 Nm. Liever een automaat – wij denken dat daar de meeste animo voor is – dan staat de nog sterkere 2.0 TDCi met maar liefst 210 pk en 450 Nm paraat. Deze diesel met eveneens enkele turbo is gekoppeld aan de bestaande zestraps Powershift automaat met dubbele koppeling. Prestatiecijfers houdt Ford nog even onder de pet, maar de CO2-cijfers stemmen alvast vrolijk: 149 gram respectievelijk 159 gram.
Daarmee verbruikt de Ford Edge ongeveer evenveel diesel als de Ford Kuga 2.0 TDCi. Knap werk! Overigens, de showauto had een 2.0 EcoBoost turbobenzinemotor voorin liggen. Wij denken dat er ook Europese landen zullen zijn die deze turbomotor in de nieuwe Edge willen hebben. De tijd zal het leren of Ford daar in mee gaat.
Richtprijs
Omdat de nieuwe Ford Edge pas in de zomer van 2015 op de markt komt – bij Ford kijken ze graag ver vooruit – zijn er nog geen prijzen bekend. Reken echter op een vanafprijs van circa 50.000 euro, een schappelijk bedrag voor een flinke SUV met riant ruimteaanbod, krachtige diesel en standaard All Wheel Drive.
Update 02-07-2015: De importeur heeft nu aangegeven dat de Edge begin 2016 op de markt komt.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review