Veiligheid quadricycles en brommobiel onder de loep

Het botsinstituut EuroNCAP heeft onlangs twee fun-karretjes aan een crashtest onderworpen: de Renault Twizy en Tazzari Zero. Uit de resultaten blijkt dat ze op het gebied van veiligheid niet gelijkwaardig zijn aan een auto. Een brommobiel al helemaal niet.

Dat de Renault Twizy en Tazzari Zero geen vier of vijf sterren scoren, is eigenlijk niet onverwacht. Het zijn beide geen auto's, maar zogenaamde quadricycles, waardoor de bouw en het gewicht van het voertuig veel lichter is. Voor deze categorie gelden ook andere veiligheidseisen. EuroNCAP heeft de genoemde twee dan ook anders getest, en dus worden er geen sterren toegekend.

De Renault Twizy weet met zijn airbag en vierpuntsgordel de bestuurder niet optimaal te beschermen. Met name bovenbenen, borst en nek krijgen het te verduren. In de zijdelingse crashtest zwiepte het hoofd van de dummy even buiten de auto. EuroNCAP geeft de Twizy 6 punten, uit een maximum van 16.

De Italiaanse Tazzari Zero ziet er meer uit als een heel klein autootje of een brommobiel, maar is ook een quadricycle. De Zero heeft geen airbag maar wel een driepuntsgordel. Bij de frontale crash brak deze bij de aansluiting af, waardoor de bestuurder alsnog zijn hoofd tegen het stuur stootte. Het accupakket zit voor- als achterin verdeeld en heeft de botsproef doorstaan. Toch bleken de accu's voorin verschoven te zijn richting de voetenruimte van de bestuurder. Conclusie: 4 punten.

EuroNCAP testte ook nog de Ligier IXO brommobiel. Deze scoorde slechts 2 punten. Ook hier brak de gordel waardoor de bestuurder onbeschermd bleek. Daarnaast werd de basisstructuur van de IXO ernstig vervormd. De voorruit kwam los van de A-stijl. Bij de zijdelings crashtest brak de B-stijl en werd de bestuurdersstoel los van de vloer gerukt. Met alle gevolgen van dien.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.