De eerste flinke stappen om gewicht te besparen -en daardoor ook de verbruiks- en emissiecijfers terug te dringen- heeft Ford gezet met de nieuwe generatie F-150 pick-up, gezegend met een aluminium carrosserie. Het terugdringen van het gewicht is volgens Fords’ R&D-topman Pete Friedman ontzettend belangrijk, want iedere 10% minder gewicht betekent een verbetering van het verbruik van 3 tot 4%.
Voor de Lightweight Concept heeft Ford een combinatie gezocht van lichtgewicht materialen, want volgens de fabrikant is er geen one-size-fits-all benadering mogelijk. Het studiemodel is 363 kilogram lichter dan de reguliere Mondeo en geeft Ford een platform om van daaruit toekomstige productiemodellen lichter te kunnen maken.
Besparingen in gewicht die Ford realiseert met het studiemodel komen op het conto van bijvoorbeeld een carterdeksel in carbonfiber. Ook het frame van het meubilair is in carbonfiber uitgevoerd. En polycarbonaat helpt bij het verlagen van het gewicht van de ruiten. Door deze lichtgewicht materialen kan Ford ook kleinere motoren en remmen toepassen en dat zorgt voor nóg gunstigere verbruikscijfers.
Ford is wel zo eerlijk om te zeggen dat er nog stappen gemaakt moeten worden om de productiekosten van deze alternatieve materialen interessant te maken voor serieproductie. Toch belooft de fabrikant veel van de vindingen in het studiemodel de komende jaren te zullen toepassen in productiemodellen.