Volvo heeft al in 2012 met studiemodellen (XC60 T8) laten zien dat de plug-in hybridetechniek ook voor benzinemotoren toepasbaas is. Sterker nog, het is geen geheim dat de nieuwe XC90 ook van een dergelijke aandrijflijn wordt voorzien. Terwijl de Zweden voor Europa op een dieselende V60 Plug-in Hybrid hebben getrakteerd, is voor de Chinese markt een extra lange S60 met benzine- en elektromotoren weggelegd. Net als Audi dat onlangs deed met de A6L e-tron, is ook de S60L Plug-in Hybrid specifiek voor de Chinese markt klaargestoomd.
2.0 liter turbo
Onderhuids vinden we de nieuwe 2.0 liter DRIVE-E turbomotor, gecombineerd met één elektromotor van 68 pk. Samen komen ze tot 315 pk en 550 Nm. De nieuwe achttrapsautomaat zorgt voor de overbrenging. Gevolg? 0-100 in 5.5 seconden. Net als bij de V60 kan deze S60L drie verschillende rijmodi aannemen: Power, Hybrid of Pure. 4WD is ook mogelijk.
50 km elektrisch
In de standaard rijmodus moet een verbruik van 2.0l/100km mogelijk zijn, want de eerste 50 km zijn elektrisch. Maar zoals bekend is valt of staat het verbruik met de mate van ‘stekkeren’, het opladen van de accu’s. En die liggen onderin de bagageruimte. Hoeveel gevolgen heeft voor de capaciteit van de bagageruimte is niet bekend, maar de foto's geven in een indicatie. Het interieur van de S60L Plug-in Hybrid is verder voor deze gelegenheid van extra hout en chroom voorzien.
Begin 2015 komt de tweede plug-in hybride van het merk in China op de markt. Productie vindt daar ook plaats.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review